Pares i mares, sou molt importants per la detecció precoç
El CDIAP Magroc està obert a tots els pares i mares amb infants amb problemes de desenvolupament, o que pensen que podrien tenir-lo. A continuació us facilitem un esquema on us presentem de manera molt visual, motius que us poden portar a demanar una consulta al CDIAP Magroc.
Motius d’alerta del vostre fill/a
No somriu
No somriu
El somriure social va adreçat a l’altre , amb la finalitat de cridar la seva atenció . És el primer organitzador psíquic de les relacions.
No demana, ni reclama
No demana, ni reclama
Les primeres expressions i formes de comunicació del bebè són a través de l’expressió motriu, les mirades, el somriure , el plor. Aquestes conductes són manifestacions del desig de relació amb l’altre.
No menja
No menja
Per mitjà de l’alimentació es crea el vincle afectiu amb la mare/cuidador.
No fa cas, va a la seva
No fa cas, va a la seva
Ell nen és un ser social i el desig dels pares i dels nens és comunicar-se, passant per la mirada fins arribar a les paraules.
Només dorm
Només dorm
El temps de son necessari varia d’acord amb l’edat del nadó i també del nadó mateix. El son infantil té un efecte reparador imprescindible per a la maduració física i emocional, però els nadons són actius, han de mostrar curiositat pel seu entorn.
Li costa molt moure's i caminar
Li costa molt moure's i caminar
Tots els bebès viuen la seva motricitat per desplaçar-se, expressar les seves emocions i per aprendre a pensar.
Sembla que li costa començar a parlar
Sembla que li costa començar a parlar
El llenguatge és un intrument de comunicació que serveix per crear vincles efectiu, regular emocions, afavorir el pensament…
Mostra poc interès per les joguines
Mostra poc interès per les joguines
El joc és l’activitat per excel·lència de l’infant per aprendre i conèixer.
Els infants mostren interès pels objectes, els exploren… i així aprenen a explorar el món que els envolta
No té interès per jugar amb els altres nens
No té interès per jugar amb els altres nens
En el transcurs del 2n i 3r any de vida els nens comencen a jugar junts. Experimenten altres formes de relació diferents a les familiars i dels adults. Gestionen les seves emocions, la gelosia i les rivalitats. Aquestes vivències l’ajuden en el seu desenvolupament.
Preguntes freqüents
1. Des de l’escola m’han comentat que el meu fill podria ser un TEA. Què vol dir?
TEA- Trastorn de l’Espectre Autista, és un trastorn del desenvolupament que ja es manifesta durant els tres primers anys de vida. Els símptomes més significatius poden ser les dificultats en la comunicació i en la interacció social, i comportaments restrictius i repetitius, interessos o activitats. Per poder diagnosticar a un infant de TEA cal una valoració professional especialitzada.
2. He sentit a parlar de “la cadira de pensar”. Tinc una nena de dos anys i mig i no sé si és adequada per a ella
La cadira de pensar, per si sola, no ajudarà a la teva filla, ella sola no pot “pensar” en el que ha fet o dit, cal que l’ajudem nosaltres a fer-ho.
Davant un conflicte haurem d’ajudar-la a identificar com se sent (enfadada, frustrada, enrabiada,…), alhora que li donem les explicacions (breus i entenedores) sobre allò que ha passat o allò que li hem dit.
3. Des que ha tingut un germanet està diferent. Plora per tot, es vol posar al bressol del bebè i no es desenganxa de la mare. A més a més s’ha tornat a fer pipí al llit. És normal?
L’arribada d’un nou fill implica un canvi important en la vida familiar. És normal que aparegui una situació de rivalitat on el nen sent que pot perdre l’afecte dels pares i té por de sentir-se exclòs de la relació.
La gelosia com a sentiment normal i saludable porta a un estat o conducta transitòria, que està lligada a la pròpia inseguretat. En alguns casos, aquest sentiment podria ser molt intens i llavors caldria consultar al CDIAP.
4. M’han recomanat que dugui el meu fill al neuropediatre. Qui és i què fa?
El neuropediatre és un pediatre especialitzat en el desenvolupament normal i patològic del sistema nerviós central i neuromuscular i fa el seguiment del neurodesenvolupament infantil.
5. Cantar cançons al meu fill té beneficis sobre l’aprenentatge del llenguatge?
Cantar cançons és una activitat que contribueix en diferents aspectes l’adquisició del llenguatge.
Quan cantem amb els infants es donen situacions emocionals i emotives que faciliten que aquests puguin estar més atents, més receptius als sons, que puguin identificar les paraules més freqüents, el ritme i la melodia que utilitzem. D’aquesta manera els infants podran anar familiaritzant-se amb la llengua del seu entorn i anar adquirint aquelles habilitats perceptives necessàries per a l’aprenentatge de la seva llengua.
6. M’he de preocupar si el meu fill no diu cap paraula als 12 mesos?
L’ inici de l’aparició de les primeres paraules és força variable, ja que pot oscil•lar entre els 12 i els 18 mesos. Considerem com a primeres paraules aquells sons que fan els infants per denominar un objecte o una situació. Aquestes produccions orals solen ser una aproximació a la paraula que fa servir l’adult. Cal observar altres aspectes importants en el desenvolupament de la comunicació i del llenguatge com el desig de l’Infant per comunicar-se (si assenyala, ens ensenya coses, somriu, ens mira…), la seva comprensió, etc.
7. Com puc afavorir el desenvolupament motriu del meu fill?
El terra és un dels millors llocs on el seu fill podrà aprendre, conèixer i gaudir del seu cos. Sempre hem de tenir en compte la seva edat cronològica i en quin moment evolutiu es troba, és a dir, han de ser molt observadors de quines capacitats vostès veuen que ha anat assolint satisfactòriament. Amb això volem dir que si per exemple el posem assegut abans que aguanti el cap li serà molt difícil fer-ho, i el mateix passaria si el posessin de peus i el fessin caminar. Pel correcte desenvolupament psicomotriu és molt important respectar les diferents etapes evolutives per les qual el nen ha de passar i el seu ritme. Amb això volem dir que el més important és que el nen pugui experimentar/practicar a terra al seu ritme. Però si vostès estan preocupats per algun aspecte del desenvolupament psicomotriu poden consultar al cdiap.
8. En quina posició ha de dormir el meu bebè?
Quan es tracta d’un nadó que encara no aguanta el cap es recomana no posar-los bocaterrosa fins que no hagi assolit el control de cap o bé quan observem que l’infant és capaç d’alliberar el nas del matalàs.
El més important és que vostè el pugui posar a dormir d’un costat i que després de donar-li el pit/biberó el posi boca amunt, és a dir, amb l’esquena tocant el matalàs, i a la següent deixar-lo de l’altre costat.
No es recomana utilitzar coixí sota el cap.
A mesura que el seu fill es farà gran i anirà assolint el control de cap, aprengui a passar de costat i fins i tot voltejar ja podrà estar més tranquil i no haurà de fer els canvis posturals.
Serveis que oferim
Al CDIAP Magroc ofereix als infants i les seves famílies un servei públic i gratuït. Coneix el nostre procés d’atenció.
Com accedir als serveis
Tant si un professional us ha adreçat a nosaltres, com si per iniciativa pròpia creieu que els nostres serveis poden ajudar-vos, truqueu-nos al:
93 733 39 70
AMB EL SUPORT DE